Söndag och sol på Bäckebo

Nu har jag sålt  den lilla frysen och därmed är det en sak mindre, som barrikaderar hallen. Kvar stod i morse endast två garderober och en spis. De förstnämnda kunde jag inte göra nåt åt, men spisen -- ja, den skulle ju upp till Märta.




Här har jag packat in den i plast, för att den inte skulle bli skadad av regnet. Nu öste det ner så väldigt igår, att jag valde att vänta tills idag.





Och här har Märta kommit ner, för att vi ska hjälpas åt att få upp spisen till henne. Jag har fått låna en "pirra" för att kunna köra ut kylen och spisen. Min plan är att jag ska köra spisen på "pirran" uppför backen och hem till Märta.






Och se!! Medan Märta bär Ica-kassen med det jag handlat till eftermiddagens fika, skjutsar jag spisen uppför brantbacken och ända hem till henne. Det gick som en dans!!!  :o)





Här tar vi en välförtjänt kaffe med ostmackor i solen på min altan.






Till höger bakom pappa syns mattan, som tidigare låg i köket och hallen. Vi har slitit ut både linoleummattan och den plastmatta som låg ovanpå, så nu är vi nere på själva spånplattan. Då är det väl sjutton om inte röklukten ska vara borta ifrån de golven i alla fall!






Som synes är altanen lite överbemängd, så jag får stå med min kopp o min macka på presenningen. Nästa år ska här bli en ny och fin altan, med en trevlig utemöbel på!  :o)





Se så trevligt det är på bakgården och hur fint de andra ordnat med balkonglådor och blommor.





Pappa "vattnar" tapeterna, för att de ska lossna...






... och Pär skrapar loss de kladdiga, motspänstiga tapeterna så gott det går.






Mera vattna....





... och mera skrapa. Det tar lång tid och är enormt slitsamt!!! Maken till tapeter att sitta har jag väl aldrig varit med om!! Jag avundas inte Pär och pappa, trots att det är skitjobbigt att tvätta taken i vardagsrummet och köket.





Här har jag gett halva taket en första duvning. Ett mycket tacksamt jobb, för det syns ju verkligen var man varit med moppen, eller hur?


Vid 3-tiden tog jag en paus och åkte upp till Märtis, för att fika med henne, Ida, Jesper och Wilhelm. Vi hade en lång, skön, trevlig och mycket smaskig fika ute på hennes uteplats. Sen återvände jag till moppen och taktvätten några timmar, innan jag nöjd åkte hem för att äta och sova. Men då var både köks- och vardagsrumstaket hyfsat rena -- förvisso gulrandiga och strimmiga, men ändock rena.

Jag måste säga att jag är oerhört nöjd med allt vi åstadkommit på dessa få dagar! Jag tycker att vi varit fantastiskt duktiga och effektiva! 


Kommentarer
Postat av: Märta-Li

Jag är ju skrämmande het måste jag säga.

2009-08-24 @ 13:12:20
URL: http://martali.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0