Projekt "Altan" etapp 2 - check!

Projekt Altan har just avslutat etapp 2 -- d.v.s. bärlinan längs väggen har kommit på plats och de s.k. "flukterna" är utplacerade, så att stolparna hamnar i rätt läge och altanen blir vinkelrätt byggd.
 
Här är lite bilder från vår soliga altanbyggardag.
 
 
Pappa och jag började dagen med att mäta, förbereda och ordna med stolparnas placering --- bl.a. satte vi ut "flukterna" (pinnarna, som man drar linan till, för att vinklarna ska bli rätt).
 
Vi fnulade också med hur vi skulle lyckas räta upp insynsskyddet mellan min och grannens altan --- detta hade nämligen satt sig i innerkant, så att det lutade rejält inåt väggen -- och hur vi ska ansluta en ny del till det befintliga insynsskyddet. Det gamla var, som jag visade i Projekt Altan -- etapp 1, helt utruttet. Det var dessutom utfört i helt annan stil, än själva insynsskyddet, och jag vill försöka få det hela så enhetligt och stilrent som möjligt. Pappa är ju en mycket snickarkunnig och i branschen erfaren man, så på några timmar var allt detta löst och klart.
 
Eftersom vi inte beräknat att altanvirket skulle komma på plats förrän onsdag vid lunch, så jobbade vi på i makligt tempo med diverse förberedande saker.
 
Plötsligt såg vi en Fresks-bil komma uppför Bäckebo.
 
- Inte kan det väl vara så lyckat, att det råkar vara mitt virke? undrade jag... men joodå, det var det!!!
 
LYCKA! Såååå himla bra!!! :D
Inom 10 minuter hade den skicklige lastbilskillen trixat sig in, prydligt lastat av mitt virke och gett sig iväg igen.
 

Sålunda kom det sig, att vi kom igång med bärlinan en dag tidigare än beräknat.
 
 
Jag kan förresten varmt rekommendera Fresks!!! Ska du bygga nåt, så åk dit och tala med en säljare!!
Jag fick en jättebra säljartjej, Sandra, som med oändligt tålamod lyssnade, föreslog lösningar och såg till att jag fick precis det altanvirke jag behövde. Och det inte bara hemkört, utan dessutom packat, så att det jag först behövde låg överst i det packade virket!!! Det kallar jag service!!!  :D
 
 
På eftermiddagen kikade mågen Lars-Erik förbi, då han slutat jobbet, och oj, vilken fart det blev på bygget då!
Det gör verkligen jättestor skillnad, då man är flera!! Kan den personen dessutom snickra, så är det ett ofantligt plus --- och det kan Lars-Erik!!! 
 
 
Plötsligt hade vi fått bärlinans första två delar snyggt och prydligt på plats!!
Snabbt o geschwint gick det! :D
 
 
 
Vi förborrade bärlinan med 10:as borr, så att expanderbultarna skulle gå lättare att få igenom.
Hålen i väggen borrades däremot med en 8:as borr, för hålen måste vara tajta så att expanderbulten kan fästa ordentligt.
 
Jag hade tidigare ingen aning om vad en expanderbult var -- hade inte ens hört talas om dem.
Men när pappa visade mig dem på Byggmax, så fattade jag. Det var ju en lite annorlunda "Molly".   :D
 
Byggmax finns de förresten att köpa i olika längder till kanonbra pris. Där säljer de dem dessutom per styck, så jag behövde inte köpa en hel förpackning, som på de flesta andra ställen. Kanonbra!!!
 
 
 
Här är en bild på hur vi stagade upp det befintliga insynsskyddet mot husväggen. En stadig kloss mellan insynsskyddet och husväggen, ska förhoppningsvis hindra det från att sätta sig igen. (Den ska såklart vitmålas, då jag målar resten av altanen.)
 
Vi lyfte insynsskyddet med plint o allt, med hjälp av en kraftig domkraft. Med ett spett drev vi ner grus o sand under den lyfta plinten, så att den inte ska sjunka igen. Innan vi tog bort domkraften placerade dit vi klossen, som klämdes fast av sin egen tyngd.
 
Håller tummarna att det ska hålla insynsskyddets livslängd ut.  :D
 
 
Ja, så här överraskande långt hann vi sålunda under etapp 2.
Det här går verkligen som hejsan!!  :D
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0