M/S Medvind

Äntligen har jag fått åka!
Jag pratar om båten, som går en tur från Sundsvalls hamn, serverar mat och sedan är tillbaka några timmar senare. Förr hette den M/S Vindhem och alla som åkt pratade om hur fantastiskt trevligt de haft det ombord med räkfrossa och underhållning.... och jag önskade hett och innerligt att jag haft pengar, så att jag skulle ha kunnat få ta med mina flickor på denna härliga tur. Nu såg, tyvärr, varken liv eller ekonomi ut så att detta var genomförbart, men jag önskade... oh, så jag önskade!!
Så försvann båten och under lång tid - hur länge vet jag inte - hade vi ingen båt här i stan. Döttrarna växte upp och flyttade hemifrån - fick vi plötsligt en ny båt hit till Sundsvall - M/S Medvind. Den har sedan funnits här några år, utan att jag haft möjlighet eller tillfälle att åka med den, men tanken och önskan har hela tiden funnits där.
Så fick jag igår, äntligen chansen!! Avslutningsmiddag för skolans personal ombord på M/S Medvind!!! Yippie!!!
Kallt och blåsigt var det under dagen, och ända in i det sista undrade jag hur i allsindar jag skulle klä mig.
- Äh, vi ska väl ändå sitta inomhus, tänkte jag och klädde mig svalt och somrigt, men tog trots allt en långärmad blus utanpå. Klockan 18:10 anlände jag till hamnen och konstaterade förvånat, att vädret bara på ett par timmar hade förändrats - luften kändes somrigt varm och vinden hade lagt sig. Det blev en härlig resa på nästan kav lugnt hav. Solen värmde och på läsidan av båten stod vi länge och njöt av havsluft, kvällssol och allt det vackra vi passerade.
(Min morbrors stuga till exempel - bilden här nedan - som ligger på en ö utanför Spikarna. Det syns förstås att jag inte själv tagit bilden, för vi hade ju strålande sol från en klarblå kvällshimmel. Jag hade såklart glömt kameran - bilden har jag därför "lånat" på nätet.)



Jag kunde inte låta bli att förundras över hur annorlunda vår stad ter sig från sjösidan... men så är det väl egentligen med allt här i världen, tänker jag. Att det ser helt annorlunda ut, om man ser det från ett annat håll, menar jag... Ying - yang. Två personers olika uppfattning om saker. Är glaset halvtomt eller halvfullt? Samma sak, samma upplevelse - fast från två olika håll, ur två olika perspektiv. Det finns inget rätt eller fel - ingen som har mer rätt än någon annan. Vi ser bara saker från olika håll. Någon anledning att hetsa upp sig eller förargas över en annan människas åsikt eller inställning finns alltså inte. Vi ser bara saker från olika håll - en från landsidan och en från sjösidan.

Och så kan en härlig båttur tillsammans med trevliga kollegor och god mat, mana och inspirera till insikt och eftertanke kring annat än bara just båt och mat.
Ytterligare något att vara tacksam för...  Thank God.  :o)

Kommentarer
Postat av: Märta-li

Aha..det visste jag inte...för Vindhem ligger ju Slussen nu, som vi såg...Så trevligt. Men nästa gång får du banne mig ta med dig kameran!



Det heter faktiskt YIN (utan g) och yang. Så de så...*nöjd*



Men hurru så trevligt...=)

puss

2009-06-18 @ 14:33:58
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Märta-Li

GOTT! Men få de gamla att köpa bra ägg istället, hon gilla ju de ekologiska mormor!?

2009-06-18 @ 19:46:13
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Håller helt med, Märtis... Ska försöka med det, men det kan va' som att vända Titanic. ;o)

2009-06-19 @ 08:57:52
URL: http://asaemelander.blogg.se/
Postat av: Märta-li

BLOGGA!



Har du sett Björnes blogg nu?

puss

2009-06-19 @ 11:47:24
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Nej, har han fått den nu? Va' gulligt av dig!! Nu måste ja' rusa över till hans krypin o kolla! Nyfiken!

Puss!

2009-06-20 @ 09:10:01
URL: http://asaemelander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0